onsdag 5 maj 2010

Koro


Idag hittade jag en ganska intressant företeelse, i en bok jag läser, som jag inte hade någon aning om existerade. I östasiatiska länder finns en ganska vanlig fobi som kallas koro. Koro yttrar sig i att bäraren av det är livrädd för att könsorganet skall krympa ihop och slutligen försvinna. I kvinnornas fall finns även rädslan att bröstvårtorna skall krympa och gå upp i rök (konstigt att männen inte är oroliga för sina. Förmodligen har det väl med objektifieringen att göra. Det är ju inte vanligt att manliga bröstvårtor objektifieras/exploateras). Det är så absurt att jag kan känna att det är väldigt underhållande, men det är ju en kulturspecifik fobi och måste vara totalt verklig och logisk (och fruktansvärd!) för de människor som drabbas av den.

Det känns ändå så konstigt tycker jag. Jag menar, jag förstår att man får höjdskräck, är rädd för att dö/bli galen, är rädd för att flygplan skall störta osv - för det är ju saker som faktiskt händer. Folk dör, blir galna, plan störtar, folk råkar ramla från höga höjder osv. Men händer det ofta att könsorgan och bröstvårtor krymper och försvinner? Jag har aldrig hört om ett sådant fall. Det skulle kanske kunna ha med religiösa inslag att göra? Jag tänker på mycket religiösa människor som har OCD och sysselsätter sig med att få upp Satan i huvudet hela tiden. Det är ju inte heller verkligt, men samtidigt högst verkligt för den religiöse.

Tänk vilka saker hjärnan kan ställa till.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar