söndag 11 juli 2010

Mynta


I sommar ska jag plocka bär. Jag har en vecka på mig som skall innefatta studier, meditation och bärplock. Helt klart realistiskt. Har nästan ett träd av mynta på balkongen och är sugen på att göra bärsaft med citron och mynta. Mmmmm! Tillsvidare dricker vi citron, lime och myntavatten hemma. Och kanske med litet socker när det är fest:

Lemonad med mynta:

Ingredienser (2 portioner)

  • 1 dl pressad citron
  • ½ dl pressad lime
  • ½ dl strösocker
  • 4 dl kallt vatten
  • 2 dl krossad is
  • 4 kvistar mynta

Tillagning

  1. Häll citron, lime, socker, mynta och vatten i en mixer. Kör tills det skummar.
  2. Häll upp i höga glas.
  3. Häll på den krossade isen och dekorera med lime och mynta.
Tillsätter du mineralvatten istället för vatten så blir det en mojito med citron (utan alkohol :))

5 kommentarer:

Ninni sa...

Vilka bär vill du plocka?

absolutebeginner sa...

Hallon tänkte jag. Hallonsaft med citron och mynta! Det kanske inte finns annat att plocka nu? Smultron vore ju något. Och blåbär?

Ninni sa...

Det finns både röda och svarta vinbär på vår gård nu. Kan det vara nåt?

absolutebeginner sa...

Får man plocka dom bara sådär då? Isåfall kan vi ta med oss kassar imorgon :) Lime- och myntavattnet är verkligen uppskattat här!

Ninni sa...

Ja, man får väl inte rensa hela buskaget men lagom till husbehov är fullt tillåtet. Det är lycka att ha bärbuskar på en gård mitt i stan där barnen kan stå barfota och plocka sommarbär.

Skicka en kommentar