lördag 10 april 2010

Gå aldrig på familjedag i Gottsunda Centrum


Idag var det "familjedag" i Gottsunda Centrum. Mojje skulle uppträda och det skulle vara ansiktsmålning och fiskdamm. Och xbox-tävling för de äldre barnen. Nu i efterhand undrar jag vad dom menar med "familjedag". För det fanns inget som aktiverade föräldrar. "Barnens dag" osv, låter ju helt klart roligare för alla dessutom.

Redan i biblioteket började bibliotekarien elda upp oss inför händelsen. "Ni måste vara med på fiskdammen!" "Ni måste måla ansiktet!". Ja, självklart tyckte vi. Det här kommer att bli skitkul.

Allt var katastrof redan från början. Dom hade valt att placera denna "familjedag" på Gottsunda Centrums absolut minsta utrymme. Där tyckte dom att den passade bra. En liten tjej satt och målade horder av barn. Kön var flera meter lång och den omstrukturerades kontinuerligt pga den totala anarkin. Alla var som djur och klättrade på varandra, knuffades, snubblade och skrek. Jag tror att det nog är så det ser ut i helvetet. Vi stod i kö i 30min, sen gav vi upp och tänkte att det kanske gick bättre senare. När vi kom tillbaka var fiskdammen på gång och vi stod i båda köerna. Så är kösystemet här. En liten sketen papperspåse med något som jag gissar var ett gammalt äpple och en mandarin. Alla djuren hängde på varandra och skrek som om det var deras sista chans någonsin att få äta godis. Vi stod och väntade på vår tur - som aldrig kom eftersom jag vägrade ta del av den helt antitrevliga "familjedag"-stämningen. Efter 30 min skrik och trängsel, ramlande och knuffande så orkade jag inte mer. Amaya blev helt ursinnig och skrek hela vägen hem. Stressad och svettig som jag var så bråkade jag tillbaka på samma nivå. Mycket moget. Nu har jag använt slut på all form av energi och ska nog lägga mig i fosterställning i sängen. Herregud vilket straff att vara på familjedag i Gottsunda Centrum. Vilka idioter som anordnar något sånt.

Ja visst ja, jag glömde nämna xbox-tävlingen. Den höll till vid en (1!) 17" tv-skärm. Hoppas dom hade det kul, den gigantiska högen med barn. Och hoppas att anordnarna av skithändelsen blir polisanmälda för något valfritt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar