fredag 9 april 2010

Om mirakel


Jesus. Igår lade jag mig och kollade igenom videopodcasterna på min iphone innan jag somnade. Och jag lade märke till att Livets Ords församling hade skapat en sådan. Nyfiken i en strut som jag är så började jag titta på en - och kunde inte sluta! Jag såg en hel timmes Livets Ord-predikan och klockan blev bara mer. Helt förbluffande var det. Jag visste att Livets Ord var stort, men inte stort. Det var en aula som inte var av denna värld - och den var helt fullpackad av människor! En litet "speciell" predikant (som ju faktiskt hör till i såna här sammanhang!) sprang omkring och talade i tungor och fick små hoppryck om vartannat. Predikan handlade om att "miraklernas tid är här!". I en timme pratade han om "mirakel". Han berättade om alla missionsresor han varit på och hur hundratals människor blivit "botade". Specifikt berättade han om en resa till Armenien där massor av folk på torget blev botade. Blinda såg och lama kunde gå. Han droppade massa berättelser från GT om hur yxskaft kunde flyta till ytan och hur Gud gjorde en förgiftad soppa o-förgiftad. Alla i publiken verkade se detta som bevis för att Gud och Jesus existerar idag - och att de faktiskt befann sig i lokalen någonstans.

Själv funderar jag på varför Gud och Jesus överhuvudtaget orkade hålla på med yxskaft och soppor. Och vad det hade för relevans egentligen? Predikanten förklarade att miraklernas tid var här i Sverige. Att Gud hade sagt det till honom. Och att kvällstidningarna skulle skriva om att folk hade blivit botade av Jesus. Han insinuerade att kvällstidningarna inte ville ta upp det här "självklara" ämnet. Eller så var han bara så peppad på att det kanske skulle komma en sån dag då folk blev botade från sjukdomar genom ett övernaturligt väsen. Varför förstår jag inte. Min fundering är; om denne predikant har bevittnat hundratals mirakel världen över - kan han då inte ta med sig ett oberoende forskarteam bestående av bland annat läkare för att snabbt och enkelt bevisa detta? Jag menar, det är väl ingen som skulle misstro honom om han skulle kunna uppvisa, låt oss säga, tio stycken "mirakel-fall"? Då skulle han kunna släppa det här med att bevisa att Jesus finns och kunna ägna sig åt något annat, mer substantiellt? (Fast å andra sidan så skulle det ju inte bevisa att Jesus finns. Det enda som skulle bevisa att Jesus finns är ju att Jesus själv skulle framträda och säga: "Jag finns!". Eftersom han är Gud så borde han ju ha bland annat denna möjlighet då Gud är allsmäktig enligt den stora boken. Borde inte Livets Ords församling satsa på att frammana Jesus istället? Det vore ju mycket trevligare att träffa honom än att bevisa att folk kan bli friska från sjukdomsbesvär om man tillägnar Jesus äran för detta? Det borde vara den nya approachen för Livets Ord tycker jag - att satsa på att locka fram Jesus. Han borde ju komma fram om han har så mycket medlidande och kärlek som de talar om. Alla problem skulle vara lösta för medlemmarna i Livets Ords församling och de skulle kunna gå vidare med sina liv. Det känns som en retorisk frågeställning detta. För vad skulle medlemmarna sysselsätta sig med då?)

Jag menar, det finns ju enormt preciserad statistik på antalet botade människor som besökt våra sjukhus. Flera stycken om dagen blir botade där. Och det är helt vanliga människor som du och jag som skapar dessa stordåd. Det kommer dit folk som inte alls tror att det finns någon Gud - och till och med människor som öppet föraktar Gud, och ändå blir de botade. Och de som blir botade ägnar inte hela sina liv åt att dyrka medicinska institutioner. De går vidare liksom. Jag förstår att det är medryckande när det sitter flera hundra människor i Livets Ords gigantiska lokal och skriker och visar sina känslor och övertygelser om att ett yxskaft en gång för 2000 år sedan flöt upp till ytan, men den typen av stängda sinnen tror jag inte alls är nyttigt. Det som störde mig var att fokus låg på att bevisa att Jesus existerar, genom att människor blir botade, inte att bota människor. Predikanten visade bilder på en pojke i någon av öststaterna som med hjälp av Jesus hade blivit botad från cancer. Det var två bilder som svängde förbi när pojken höll i en fotboll, och predikanten ropade ganska snabbt att dom skulle ta bort bilderna för det var inte pojken som var viktig nu, utan det som predikanten hade att säga. "Det är mig ni ska titta på" sa han.

Det var i sanning en mycket fascinerande videopodcast jag såg. Väldigt lik Amerikanska fundamentalistiska församlingar. Gråtande längder av åskådare och en övertänd predikant. Tänk att det finns ett sådant enormt intresse för botandet av sjukdomar på övernaturlig väg här i min lilla stad Uppsala.

4 kommentarer:

Mikael Sjödin sa...

Tillåt mig gapflabba! Pinsamt nog så finns det inga som helst belägg för att människor blir botade av övernaturliga väsen eller genom handpåläggning etc. Däremot finns det en hel del belägg för att människor blir botade från olika sjukdomar av läkare på bland annat sjukhus.
Det skulle faktiskt räcka för Livets Ord (eller någon annan) att visa ett enda vetenskapligt exempel på att någon blivit botad från cancer, så skulle det bli en världssensation!
Samma sak om ett enda hudvårdsföretag kunde visa att en hudkräm tar bort rynkor: då skulle det aldrig mer behövas reklam för antirynkkrämer eftersom krämen skulle sälja sig själv!

Tyvärr missbrukas Gud och religioner av olika kvacksalvare. Så har det alltid varit. I TV4+ kör man evighetssåpan "Det Okända", där det ska se ut som om folk får hjälp av medier för att bli av med spöken och andar som ställer till det i deras lägenheter! Programmet presenteras som dokumentär, utan minsta ifrågasättande.
Folk vill bedras, helt enkelt - det tycks ligga i vår natur även det.

absolutebeginner sa...

Du formulerar det väldigt bra. Om antirynkkrämer skulle ta bort rynkor så skulle krämen sälja sig själv. Samma med Jesus. Och det där torget i Armenien - det borde ju ha blivit en milstolpe i mänsklighetens historia. Det är ju större än hela bibeln! För Jesus utförde väl väldigt få mirakel egentligen enligt boken? Sai Baba är ju en såndär gestalt som miljontals människor ser som Gud. Och han trollar fram ett guldhalsband osv. Det är så banala saker. Som yx-miraklet exempelvis. Herregud, är Gud så tråkig att han fifflar lite med en yxa? Eller en soppa? Varför inte bara skapa en blinkande text på himlen eller trolla alla blommor till glass för att ge lite konkreta bevis? Eller bara ringa upp TV4 och säga att han vill ge en intervju och berätta lite om sig själv och vad han har gjort sen bibeln skrevs?

Något jag är tveksam till är om predikanterna verkligen är kvacksalvare? Dom kanske tror på det på riktigt? Annars är det ju en helt genial affärstaktik.

Det okända är fantastiskt kul tycker jag. Helt klart roligare än Livets Ords predikningar. Jag gillar mest han raggaren som är medium och börjar gråta om vartannat.

Mikael Sjödin sa...

Predikanterna har givetsvis en disposition för magiskt tänkade med sig i bagaget, och en säkerligen till att börja med genuin gudstro. Men ära, makt och pengar korrumperar vem som helst, och omärkligt blir det business i stället. Både "predikanten" och "lärjungarna" har ingått ett "tyst avtal" om att spela med i samma teaterpjäs. Det är enkel mänsklig psykologi; kollektiv suggestion. Den kan gestalta sig yvigt och extatiskt, som i Livets Ord, eller mer subtilt, som t.ex i Hare Krishna.

Mikael Sjödin sa...

Raggaren? Jaha, du menar han som ser ut som om han precis släppts ut från Säters fasta paviljong! Han är en skojare och bedragare, och har även avslöjats av Aschberg i TV.
Alla dessa medier.. om en enda kunde ge belägg för sina förmågor, i ett vetenskapligt test, men ingen har lyckats. Christer Sturmark utmanade ett medium i TV, att svara på ett mindre antal frågor. Mediet fick ALLA FEL. Humanisterna har även utlyst ett pris på 100 000:- om någon kan demonstrea sina övernaturliga förmågor. Ingen har gjort anspråk på priset.

Skicka en kommentar