lördag 26 december 2009

Conversation Piece


När jag var 14 år gick jag in på mellotronen i stockholm och köpte Bowie-skivan "Space Oddity". Jag hade precis börjat få åka själv till stockholm och det mesta var magiskt då. En grymt kunnig man berättade kuriosa om skivan och jag lös upp av förväntan. På den fanns bonusspår, varav ett var denna låt. Tydligen var det först 1990 som man lade till denna låt. Låten var egentligen b-sidan till singeln "The prettiest star" (1970) (rätta mig om jag har fel, Mikael!). Space Oddity följde mig under hela min tonårsperiod och var en stor källa till trygghet för mig. Varför vet jag inte. Jag blev bara lugn och trygg av att lyssna på den. Fortfarande tycker jag att det är en av de bästa skivor som någonsin spelats in. "Memory of a free festival" är min favorit, men "Conversation Piece" är ett förbaskat mästerverk!

Jag har inte lyssnat på Bowie-skivorna efter 80-någonting, men uppenbarligen har han gjort en nyinspelning av låten på albumet "Heathen". Och den är bättre än originalinspelningen!

1 kommentarer:

Mikael Sjödin sa...

Vilket roligt blogginlägg! Ja, Conversation Piece är en av många gamla Bowie-pärlor som folk i allmänhet inte har en aning om. Jag spelade den ofta live och spelade in en cover 1984 (som jag sprendat till dig).
Den var B-sida till singel The Prettiest Star (1970 - korrekt.
Jag ska fråga dig mer på mail om Mellotronen och "den kunnige mannen" där. det finns ett och annat att berätta om honom och mig och Mellotronen!
Roligt att du gillar albumet "Space Oddity" (1969) så mycket; den gör mig alltid varm också, mycket speciell, och har betytt mycket i mina tidiga tonår också (fast det var på 70-talet förstås). Cygnet Committe + Unwashed And Somewhat Slightly Dazed är mina favoriter där.

Skicka en kommentar