onsdag 24 mars 2010

Min odling i år

Jag har ett väldigt bra fönster där växter trivs utomordentligt. Min förkultivering går bra och förhoppningsvis blir det fint på balkongen i min nya lägenhet i sommar. Jag kommer få överflöd även i år så om du vill ha en chili- eller tomatplanta (och jag känner dig) så får du (gärna i utbyte mot någon annan planta!).


Chili:
Tabasco
Scotch Bonnet Chocolate
Spansk Peppar från lokala matbutiken
Gul Habanero (Amazon)
(av 49 frön grodde 47!)

Förra och förrförra året hade jag ingen tur med Tabasco. Den verkar ta väldigt lång tid på sig. Hoppas på bättre lycka på nya balkongen. Kul att den spanska pepparn från min lokala matbutik hade 100% grobarhet. Och kul att jag för första gången planterar en sådan. För trots att det är roligare att ha Scotch Bonnet och Habanero i maten så passar faktiskt spansk peppar i det mesta.


Tomater:
Ola Polka
Iris
Maskotka
Silvery fir tree
Gold Nugget
Jagodka

I år satsar jag enbart på busktomater för att slippa ha en djungel på balkongen.

Min favoritblomma: Tagetes erecta F1 "Inca"
Den är tyvärr otroligt dyr (1 kr/frö!), men det finns inget som slår dessa majestätiska jättebollar och det finns inga mer praktiska plantor för balkonglåda då de är väldigt korta.


Jordgubbarna tittar äntligen fram!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar