lördag 2 oktober 2010

Den gyllene medelvägen

Idag tänkte jag dedikera mitt blogginlägg till min mamma. Jag har tänkt en hel del på något hon upprepade ofta under hela min uppväxt. "Den gyllene medelvägen - Johan!". Jag förstår inte vad hon fick det ifrån för vad jag vet så har hon aldrig varit speciellt inne på buddhism. Jag hade förstått om hon bara nämnt "medelväg", men att göra den gyllene känns som taget direkt ur en tibetansk buddhists världsbild! Likväl har det varit ett rättesnöre som jag har haft i huvudet så länge jag kan minnas. Utan att fatta vad som menas. Och de som känner mig vet att det inte alls är något jag lyckats något vidare bra med! Första gången jag hörde Small Faces "All or nothing" när jag var ca 14 år gammal så tänkte jag direkt att det här är min låt. Dom vet precis hur jag tänker. Jag satte en slags heder i att göra saker till det extrema eller inte alls. Att vandra en medelväg är en djävulsk utmaning för mig. Det gör det också väldigt spännande! Det gäller att applicera det i sitt eget liv också. Man kan vända och vrida på allt så att det passar en själv. Bland annat läste jag någonstans om någon buddhist som försökte propsa för att dricka alkohol med ursäkten att det inte är en medelväg att helt avstå från drycken. Som om man måste göra allting i hela världen. Som att jag borde börja snusa för att göra det till ett medelvägs-sätt exempelvis. Eller börja dricka alkohol. Tänk så mycket saker man skulle behöva göra då! Älgjakt, litet nazist och kunna litet gammeldans osv. Tokfrans.

Ja, som sagt; Mamma, tack för att du tjatat om medelvägen, trots att jag nästan alltid tyckt att du har varit en partydödare när du lagt fram förslaget och inte fattat alls vad du menat.

Nu skall jag ta och städa iordning lägenheten efter barnens vilda lekar. Jag har ju varit däckad i min förkylning mestadels så jag har inte orkat med något hemarbete. Men snart kommer David och Karl för en helg i stilla tystnad. Då kan det vara trevligt att ha litet ordning och reda.

Idag är det Gandhis födelsedag och internationella icke-våldsdagen. Ta extra god hand om dig själv idag!

1 kommentarer:

Ingrid sa...

Älskar dig Johan. Blir rörd.

Skicka en kommentar