onsdag 6 oktober 2010

Magont


Man skulle kunna tro att jag vaknat tidigt, men så är inte fallet. Jag har legat och vridit mig i sängen av magsmärtor hela natten utan att få knappt en blund. Jag åt genmai* innan jag gick och la mig, men det vore konstigt om jag blev sjuk av det. Idag skall jag tvätta hela köket med klorin. Magen börjar lugna sig efter att ha besökt toaletten under några snabba vändor. Under perioderna mellan kramper och toalettspringande låg jag i halv dvala och läste. Det var lönlöst att försöka somna. "Confession of a Buddhist atheist". Den verkar vara sinnessjukt bra.

Jag har nu kokat en kopp kaffe (och har redan glömt att magen vridit sig i våndor hela natten) och tänker envist närvara vid soluppgången. Något vill jag ha i gengäld när jag har legat vaken och gnylat hela natten, och kaffe + soluppgång är mitt bud.

Julkänslan har svept över mig som en varm nejlika-doftande filt. Och Ikea började sälja julsaker i september. Säga vad man vill om kommersen, men för jul-suckers som mig så blir jag inte ledsen direkt. Hade jag fått bestämma så hade det varit jul från oktober till mars ungefär. Amaya tyckte att vi skulle hänga upp alla julsaker redan nu. Pappan: "Man hänger upp julsakerna när det blir december, så vi får vänta litet". Amaya: "Men, vi kan låtsas att det är jul!". Jag kan inte mer än hålla med och är beredd att backa upp hennes åsikt till 100% om någon skulle misstycka. Jag tänker börja min advent imorgon med att lägga kardemummakärnor i kaffet.


*en japansk soppa gjord på råris, morötter, purjolök, kålrot och selleri. Med rostade sesamfrön och tamari till. Kokas 5 timmar.

2 kommentarer:

Ninni sa...

Stackars dig. Kan ju vara soppan med krångliga namnet....för du har ju inte träffat Erik som är hemma idag då Egyptenamöban fortfarande bråkar med hans mage. Men går det inte magsjukor lite överallt nu?

absolutebeginner sa...

Menar du att amöbor smittar?

Skicka en kommentar