lördag 16 oktober 2010

Liv Strömquist

Einsteins fru får redan maxbetyg av mig. Kul att få så fina tips av bibliotekarier :)

Måste få dela med mig av en av de många roliga samhällskritiska delarna (obs, det blir ännu roligare med bilder!):

Bögdjuren

Förra året hittade man två manliga gravänder i Pildammsparken i Malmö, som var ihop. Bög-ankorna skapade många reaktioner, men vanligast var denna: "Åh! Nu kan alla äntligen se att homosexualitet är NATURLIGT!!" Frågan är då: Varför behöver man ett DJUR för att legitimera just denna typ av mänskligt beteende? Det finns ju en massa saker som människor gör, som inte djur gör.Som att köpa IKEA-möbler. Men ytterst sällan finns det ett krav på att man ska rota fram nåt excentriskt däggdjur som också har gjort det, för att okeja detta beteende. Det är som att kräva att man t ex skulle behöva skaffa fram en utter som bantar, för att det skulle vara OK att banta. Eller hitta en ekorre som kör bil för att det ska vara OK att köra bil, eller en pillertrillande grävling för att det ska vara OK att äta medicin. "Dåliga nyheter, grabbar! Uttern glufsar i sig sill som om det inte fanns någon morgondag!" "Ekorren förstår inte det här med servon!" "FAAN! Då måste vi omorganisera allt mänskligt liv på hela planeten!! För det är ju ONATURLIGT!!".

Från kapitlet "Naturlig natur och djuriska djur":

En färsk undersökning visar att pingvinen är ett av världens populäraste djur bland människor. Förmodligen är en av anledningarna till detta att pingvinen har en supercute livsstil, med samma partner hela livet. Denna fågelart ingjuter på så sätt hopp i alla som sitter och misströstar i en kärnfamilj. Detta har också gett upphov till en industri av spraypaintmålningar på pingvinkärnfamiljer som många människor uppskattar att hänga upp i sina hem.Därför känns det väldigt tråkigt för mig att behöva avslöja nya chockartade upptäckter om pingvinens beteende!! Ny forskning visar nämligen att pingviner OFTA HAR SEX med andra pingviner utanför sitt parförhållande!!! Ja, ja, den här historien får mig att tänka på det fåniga fenomenet att kolla på hur "djur gör" och sedan framhålla det som "naturligt" och därmed "moraliskt riktigt". "Jag är så jävla trött på att Kenny messar mig 8ggr om dagen för att kolla var jag och Kenny Jr är!!" - "Men det är ju ""naturligt"" att han som ""hanne"" vill hålla lite koll på ""sin flock""!". Men man framhåller bara djurs beteende som "naturligt" om de gör något man själv tycker är bra, annars anser man beteendet vara "djuriskt" och väldigt skilt från människan. "Varje gång jag träffar Kennys bästa kompis vill jag bara slita av honom kläderna och ligga med honom!" - "Men herregud, du måste ju KONTROLLERA dig själv! Du är väl inget DJUR??".

Gud vad naturligt!!:

"Lina lämpade av sina barn i ett främmande hus för att hon inte orkade ta hand om dem själv!!" -""Vad gulligt! Hon är allt en riktig gök-mamma".

"Åke har prytt sig med smink och färgglada kläder, och gör en erotiskt utmanande dans ute på gatan, i syfte att kåta upp kvinnorna i det här villaområdet!" -""Ja, men så är ju män! Hur man än försöker ""civilisera dem"" så är de ändå som tran-hannar allihop!"

"Jag hatar att ha sex och att överhuvudtaget vara fysiskt intim med en annan person!" -"Äsch, det är helt naturligt! Se bara på jättepandorna, de är så opeppade på sex att hela deras art håller på att dö ut!".

"Asså, igår var jag så jävla kåt, så jag sprang omkring ute hela natten och ylade och försökte bli påsatt av nån slumpmässig snubbe, vem som helst!" -"Jo, men såna är ju vi kvinnor rent biologiskt! Det är bara att kolla på katthonorna t ex.".



1 kommentarer:

Mikael Sjödin sa...

Ja, det är bara fånigt att hålla på och jämföra med olika djurarter jämt och ständigt. Bättre vore att lära sig vara människa.
Men att änderna skapade legitimitetstankar för mänskligt samkönsliv, beror nog mest på att propagandan har varit så förut - att "homosexualitet förekommer inte bland djuren och därför är onaturligt för människa också.
Men vill man verkligen bevisa att djur kan handla möbler på IKEA så skulle det inte förvåna mig om det går också.

Skicka en kommentar