lördag 30 oktober 2010

Ljudet från en astmaapparat

När jag första gången spelade Silent Hill 2 blev jag förälskad direkt. Jag tyckte om precis allt med det. Och kanske mest musiken. Akira Yamaoka gör all musik till spelen. Jag har blivit förvånad över att andra i min närhet inte fått samma direkta förälskelse som jag. Igår när jag stod och diskade och lyssnade på soundtracket till ovan nämnda spel slog det mig att det påminde oerhört om astmaapparatens ljud när jag var liten. Jag fick ofta akuta astmaanfall under mina tidigaste år i livet och fick åka till sjukhuset och sitta nätter igenom och andas in ångor från en apparat som skulle vidga mina luftrör. Apparaten framkallade ett monotont ljud. Och när jag tänker tillbaka på det så var det nog det bästa jag visste. Att få åka taxi mitt i natten i mörkret och sitta nästan ensam på barnakuten. Att få sitta på undersökningsrummet och andas i den där apparaten i timmar. Utlandsresor, Tv-spel och lek i all ära, men inget kunde komma i närheten av det lugn jag fick av att befinna mig på barnakuten en natt. Jag fick alltid ett glas sockerdricka och alla var så snälla mot mig. Mamma och jag spelade fia med knuff i väntrummet och sen fick jag sitta i tystnad med en stor andningsmask mot ansiktet. Kanske hade det att göra med befrielsen av att äntligen kunna andas normalt och att allt runtomkring blev en förlösande effekt av detta. Att jag visste att när jag steg in i taxin så skulle allt bli bra igen. Jag vet inte. Ibland tror jag att jag simulerade astmaanfall bara för att få komma till akuten. Jag var ju väldigt liten, men som jag minns det så hände det nog någon gång. Ljudet i klippet ovan påminner väldigt om ljudet från astmaapparaten från himlen. Skillnaden är att astmaapparaten bara gav ifrån sig en variation av två läten. Kan det vara så att Akira också hade astma som liten?
-----
uppdatering
-----
Nebulator (eller Nebulizer på engelska) heter maskinen. Det går inte att hitta en old-school-nebulator på youtube så jag kan inte demonstrera det exakta ljudet. Men när jag var liten så fick man hålla i masken själv och trycka på en knapp för att det skulle komma ånga. Dagens nebulatorer verkar ge ett konstant flöde av ånga och därför bara stöta ifrån sig ett högljutt brum. Min maskin hade ett högljutt brum som kompletterades med de två Silent Hill-ljuden när man tryckte på knappen och ångan kom ut och när man släppte knappen och, antar jag, apparaten laddade upp med ny ånga.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar