torsdag 24 juni 2010

Ansiktsbehåring

Som en vidarespinn på det tidigare inlägget om mustasch så tänkte jag starta upp en liten forskning kring kvinnors ansiktsbehåring. Det med anledning av att jag idag såg två stycken kvinnor i min ålder på bussen som hade både skägg och mustasch. Inga jämna ansiktsfrisyrer, utan mer öar av skäggstrån sporadiskt utplacerade på asymmetriska ställen kring överläpp och haka. Mest kring överläppen - och det var inte ett eller två hårstrån utan en hel ansamling så att det faktiskt såg ut som en mustasch.

Min undran gäller hur vanligt det är att gemene kvinna har ansiktsbehåring? Jag förstår att man inte ser det ofta eftersom det inte skulle uppskattas i det heterosamhälle vi lever i. Så kanske är det jättevanligt, bara det att det finns väldigt många som plockar, rakar eller lasrar bort håret med rädsla för att (gud förbjude!) inte uppfattas som kvinnliga? Precis som att det är extremt ovanligt att se håriga ben, armar eller armhålor på kvinnor. Jag fick en smärre chock första gången jag upptäckte att kvinnor faktiskt har kroppsbehåring någon gång när jag var tonåring. Då gällde det håriga ben och jag trodde det var något fel på tjejen i fråga. Sedan förstod jag såklart att alla kvinnor, precis som män, också hade hår på armarna, benen och i armhålorna.

Antingen så svarar någon i bloggen eller så startar jag upp en högst vetenskaplig forskning kring ämnet.

6 kommentarer:

Ingrid sa...

Jo Johan, med åren så får det flesta kvinnor även ansiktsbehåring. Alla jag känner 50+ har skägg mer eller mindre. Men de rakar sig eller använder pincett, de på bussen verkar ha gett upp!

absolutebeginner sa...

Ja, man har ju sett många äldre som har skägg bara för att dom tappat sin fåfänga pga leda eller demens, men jag funderar mer på yngre kvinnor. För dessa tjejer på bussen var yngre än mig!

absolutebeginner sa...

Med äldre så menar jag såklart såna som är många år äldre än 50. Menar inte att du och dina vänner är leda och dementa ;)

Mikael Sjödin sa...

Jag har inte kunnat se att "de flesta" kvinnor med åren får ansiktsbehåring. I alla fall inte kvinnor från våra breddgrader. Italienska och spanska kvinnor är en annan historia, och även arabiska kvinnor har en helt annan genetik än nordeuropeiska kvinnor.
I det västerländska sammhället har kroppsbehåring hos kvinnor varit tabu i många decennier. Marknaden är späckad med propaganda, produkter och metoder för avlägsning av hår på främst benen. En kvinna med hår på benen anses "äcklig" eler "smutsig". Stora pengar är i rullning! Och stackars kvinnor måste ägna en betydande tid och energi på att hålla efter "eländet".
Numera har dock inte kvinnor längre ensamrätten på detta "problem". Marknaden för manlig hårborttagning ökar dramatiskt sedan några decennier, och särskilt unga män lever under förväntningar om att vara släta och inte för mycket hår på olika delar av kroppen. Detta är också ett resultat av en mångårig propaganda i reklam, där en vändpunkt är ungefär i slutet av 80-talet. Innan dess fanns det håriga bringor på de flesta reklambilder och i TV-serier, men sen blev det väldigt slätt!
Hårighetsnojan tycks hänga ihop med en allmän press på att man ska framstå som "fräsch". Ja, jag vet faktiskt inte, men viktigare saker borde ju människor kunna ägna sig åt.

absolutebeginner sa...

Ja det är helt sjukt att reklam får folk att tro att deras åsikter är deras egna. Just nu är det nån kampanj om nån deodorant med orden "Våga vara naturlig" där en kvinna helt utan hår under armarna stryker på deodoranten så att hennes naturliga svettlukt skall försvinna. Supernaturligt.

Mikael Sjödin sa...

Naturligt eller ej, men "Because you´re worth it!"

Skicka en kommentar