torsdag 18 februari 2010

1001 filmer

Nu ska jag lägga ner allt vad tv-serier heter för en tid framöver och fokusera på kvalitetsfilm. Jag fick en bok av min mor för några år sedan som heter "1001 filmer du måste se innan du dör". Kanske låter lite fjantigt, men boken håller hög kvalitet (åtminstone vad jag tror!). Så nu ska jag försöka gå igenom filmer som enligt filmkritiker anses bra. Då kanske risken inte är lika stor att man skall bli besviken lika ofta när man ser film? Jag tänkte börja från början och beta av några utvalda stumfilmsklassiker. Dessa ska jag börja med i helgen/veckan: Körkarlen, La souriante madame Beudet, Sista skrattet, Guldåldern, Soluppgång, The unknown. Men först tänker jag hoppa några decennier och se Gudfaderntrilogin som jag faktiskt inte sett ännu! Med start ikväll. Min feber är väck och jag börjar komma tillbaka till livet, dock i ett något lamt tillstånd.

5 kommentarer:

Mikael Sjödin sa...

Spännande! Jag har själv beställt en liknande bok, "1001 skivor du måste höra innan du dör"

absolutebeginner sa...

Jag såg den idag i bokrea-reklamen! Med Aladdin Sane på framsidan :) Det var så jag kom på min bok!

Mikael Sjödin sa...

Jaha, på CDOn såklart??!
Vore kul att ta del av de 1001 filmtipsen också, men jag har inte råd med en hel bok till det ändamålet.

absolutebeginner sa...

Nej det var reklam i brevlådan. Listan här. :)

Mikael Sjödin sa...

Idag fick jag min bok om 1001 Album (musik). Den är verkligen en tegelsten, väldigt tjock och tung och fullmatad med godis. jag blev riktigt glad! Är filmboken i samma format? (18x22x6 cm och väger typ 10 kg!)

Skicka en kommentar