onsdag 3 februari 2010

Den äldre generationen

För några dagar sedan hade jag besök av släktingar från den äldre generationen. Och det är ju kul, men också ganska frustrerande. Mina gamla släktingar har något slags tix som gör att de måste vara jäkligt plumpa. Men det jag tänkte ta upp är att jag hade skurat golven samma dag. Och in kommer de klampandes omkring med ytterskorna runt hela hallen. En av dom var till och med inne i vardagsrummet med skorna. Som om det vore nån slags byggarbetsplats. Okej att dom är gamla och kanske ser dåligt (?), men inte går man väl in i någons lägenhet med skorna på? Nu är min hall ganska stor och jag har ingen hallmatta. Jag antar att jag får skaffa en stor hallmatta för att markera var man tar av sig skorna. Man vill ju inte gärna uppfostra gamla människor, det skulle nog bli tryckt stämning då. Jag hoppas att hallmattan gör så att de förstår att man tar av sig skorna innan man går in. Annars får jag väl bygga nån slags "skogräns"-kvadrat som man har på dagis så att de inte kan missa gränsen. Hemma hos dom tar man ju av sig skorna innan man går in. De kanske tror att "ungdomar" går omkring med skor inomhus och därför tänker att det är grönt ljus? Det var min morgonreflektion. Tack för mig.

3 kommentarer:

Ninni sa...

De kanske hade så smutsiga strumpor så de ville göra dig en tjänst? Jag tror att det var så det började - traditionen att behålla skorna på. Tål att forskas på..

anna sa...

vi lovar att ta av oss skorna alt ta med oss skoskydd om vi får komma och hälsa på. fast vi kanske inte tillhör den äldre generationen iofs. min pappa och hans bror skulel kunna göra samma sak om de hälsar på, dock inte min mormor som är 80, och min pappa och hans bror är 58. tror mer det är inställning och inte ålder :)

absolutebeginner sa...

Så länge ni tar av er skorna och hostar/nyser i armvecket är ni välkomna ;) Skämt åsido så blir jag mycket upprörd när främmande människor lägger av hostattacker i ansiktet på en. Det är ok med vänner/släktingar för dom kan man ju säga till. Det känns ju helskumt om man skulle säga åt en främmande människa!

Skicka en kommentar